McLaren Elva

Новости и тест-драйвы › Родстер McLaren Elva явился сверхлёгкой машиной

Компания McLaren представила обещанный ранее открытый автомобиль, одновременно мощный и очень лёгкий. Он получил имя McLaren Elva, связанное с названием одной исторической модели марки. В движение новичка приводит твинтурбовосьмёрка 4.0 с отдачей в 815 л.с. и 800 Н•м. Это вариация двигателя, применяемого в моделях McLaren Senna и Senna GTR, с плоским коленчатым валом, облегчёнными шатунами и поршнями, системой смазки с сухим картером.

Тяга на задние колёса идёт через семиступенчатый «робот». Масса модели ещё не обнародована (мы предполагаем — менее тонны), хотя британцы определённо пишут, что это самая лёгкая дорожная модель в истории бренда. Зато производитель раскрыл предварительные данные по динамике. С места до сотни Elva ускоряется менее чем за три секунды, и тут новичок оказывается сопоставим с идеологически близкими моделями, 810-сильным Ferrari Monza SP2 и 436-сильным Лотусом 3-Eleven 430 (2,9 с и 3,2 с соответственно). Упражнение 0-200 км/ч Elva выполняет за 6,7 с, что на 0,1 с быстрее, чем показатель купе McLaren Senna. Для сравнения, у Монцы — 7,9 с.

От назойливого ветра в лицо водителя и пассажира избавляет инновационная система управления воздушными потоками McLaren Active Air Management System (AAMS), забирающая воздух в носу родстера (над сплиттером) и выбрасывающая его перед кокпитом через систему углепластиковых лопаток на капоте. Она направляет точно рассчитанную невидимую завесу над головами седоков. Устройство AAMS располагает подвижным дефлектором, который спит, пока скорость низка, но активируется с её ростом. Систему AAMS также можно отключить кнопкой. При этом её внутренний канал перекрывается, что направляет больше воздуха в ряд радиаторов автомобиля.

Предыстория же нынешней Эльвы такова. В 1960-х годах основатель марки Брюс Макларен разработал «клиентскую» открытую версию среднемоторного гоночного автомобиля, названную McLaren M1A, со стальной трубчатой рамой, усиленной деталями из магниевого сплава, кузовом из композита и полностью независимой подвеской с регулируемыми пружинами и амортизаторами. Модель получила двигатель V8 4.5 мощностью 344 л.с., а весила всего 551 кг. В 1964-м эта машина вышла на старт гонки Canadian Sports Car Grand Prix, предшественницы серии Can-Am, заняла в итоге третье место и попутно установила рекорд круга.

Спрос со стороны клиентов на McLaren M1A был столь высок, что крохотная на тот момент фирма не могла его удовлетворить. Тогда решено было отдать выпуск родстера посторонней компании. Договорились с британской Elva Cars. Так появился McLaren-Elva M1A [Mk I], который потом перерос в McLaren-Elva M1B [Mk II], а затем в McLaren-Elva M1C [Mark III]. Принципы, заложенные в эти машины (форма следует за содержанием, минимальный вес, любая деталь появляется по своей обоснованной причине), применены и в новой Эльве. Ради того, чтобы так назвать свой «ультимативный» родстер XXI века, компания McLaren специально выкупила права на торговую марку Elva.

Цена новой Эльвы в Британии составляет от 1 425 000 фунтов (117,9 млн рублей), на других рынках она будет определена отдельно. При этом у заказчика остаётся возможность индивидуализировать машину за счёт разнообразных дизайнерских деталей и аксессуаров от отделения McLaren Special Operations. Так что двух полностью одинаковых родстеров мы не увидим. А всего их будет сделано 399 экземпляров. Клиенты начнут получать эти машины в конце 2020 года.

Леонид Попов, 13 ноября 2019 в 15:26. Фото: McLaren

Родстер McLaren Elva явился сверхлёгкой машиной

Новая модель включена в так называемую Ultimate Series, самую быструю и дорогую часть всего каталога Макларенов.

Компания McLaren представила обещанный ранее открытый автомобиль, одновременно мощный и очень лёгкий. Он получил имя McLaren Elva, связанное с названием одной исторической модели марки. В движение новичка приводит твинтурбовосьмёрка 4.0 с отдачей в 815 л.с. и 800 Н•м. Это вариация двигателя, применяемого в моделях McLaren Senna и Senna GTR, с плоским коленчатым валом, облегчёнными шатунами и поршнями, системой смазки с сухим картером.

Кузов открытого Макларена сделан из углепластика, из того же материала выполнены и кресла, а тормоза тут — углеродокерамические с титановыми суппортами и дисками диаметром 390 мм. Крыши, лобового стекла и боковых окон нет в принципе, но крохотное подобие лобового можно будет поставить в виде опции.

Тяга на задние колёса идёт через семиступенчатый «робот». Масса модели ещё не обнародована (мы предполагаем — менее тонны), хотя британцы определённо пишут, что это самая лёгкая дорожная модель в истории бренда. Зато производитель раскрыл предварительные данные по динамике. С места до сотни Elva ускоряется менее чем за три секунды, и тут новичок оказывается сопоставим с идеологически близкими моделями, 810-сильным Ferrari Monza SP2 и 436-сильным Лотусом 3-Eleven 430 (2,9 с и 3,2 с соответственно). Упражнение 0-200 км/ч Elva выполняет за 6,7 с, что на 0,1 с быстрее, чем показатель купе McLaren Senna. Для сравнения, у Монцы — 7,9 с.

Основная привлекательность низкой открытой машины, по определению фирмы, — это «самый чистый опыт вождения». Салон предполагает поездки как в шлемах, так и без. За безопасность при перевороте отвечают выдвижные дуги. Интересен также сенсорный экран высокого разрешения с боковым колесом управления и новым многозадачным интерфейсом.

От назойливого ветра в лицо водителя и пассажира избавляет инновационная система управления воздушными потоками McLaren Active Air Management System (AAMS), забирающая воздух в носу родстера (над сплиттером) и выбрасывающая его перед кокпитом через систему углепластиковых лопаток на капоте. Она направляет точно рассчитанную невидимую завесу над головами седоков. Устройство AAMS располагает подвижным дефлектором, который спит, пока скорость низка, но активируется с её ростом. Систему AAMS также можно отключить кнопкой. При этом её внутренний канал перекрывается, что направляет больше воздуха в ряд радиаторов автомобиля.

Общая идея AAMS напоминает воздушную завесу в концепте Pininfarina Sergio, но там она была пассивной и не регулировалась.

Предыстория же нынешней Эльвы такова. В 1960-х годах основатель марки Брюс Макларен разработал «клиентскую» открытую версию среднемоторного гоночного автомобиля, названную McLaren M1A, со стальной трубчатой рамой, усиленной деталями из магниевого сплава, кузовом из композита и полностью независимой подвеской с регулируемыми пружинами и амортизаторами. Модель получила двигатель V8 4.5 мощностью 344 л.с., а весила всего 551 кг. В 1964-м эта машина вышла на старт гонки Canadian Sports Car Grand Prix, предшественницы серии Can-Am, заняла в итоге третье место и попутно установила рекорд круга.

Автомобиль получил облегчённую выхлопную систему из инконеля и титана, обеспечивающую родстеру собственное уникальное звучание. В машине также применены активная аэродинамика (спойлер с управляемым углом атаки и высотой подъёма) и активная гидравлическая подвеска с несколькими режимами.

Спрос со стороны клиентов на McLaren M1A был столь высок, что крохотная на тот момент фирма не могла его удовлетворить. Тогда решено было отдать выпуск родстера посторонней компании. Договорились с британской Elva Cars. Так появился McLaren-Elva M1A [Mk I], который потом перерос в McLaren-Elva M1B [Mk II], а затем в McLaren-Elva M1C [Mark III]. Принципы, заложенные в эти машины (форма следует за содержанием, минимальный вес, любая деталь появляется по своей обоснованной причине), применены и в новой Эльве. Ради того, чтобы так назвать свой «ультимативный» родстер XXI века, компания McLaren специально выкупила права на торговую марку Elva.

Читайте также:  Направляющая для стекла

Здесь современная баркетта Elva показана рядом с историческим прототипом, моделью McLaren-Elva M1A.

Цена новой Эльвы в Британии составляет от 1 425 000 фунтов (117,9 млн рублей), на других рынках она будет определена отдельно. При этом у заказчика остаётся возможность индивидуализировать машину за счёт разнообразных дизайнерских деталей и аксессуаров от отделения McLaren Special Operations. Так что двух полностью одинаковых родстеров мы не увидим. А всего их будет сделано 399 экземпляров. Клиенты начнут получать эти машины в конце 2020 года.

McLaren Elva

Pure, undiluted connection

A car that needs no destination. Or racetrack. Created to deliver nothing but the purest possible driving experience. Uncompromised pleasure. The McLaren Elva… born to heighten every sense and build the closest connection between driver, car and the elements. Impossibly light. Intoxicatingly powerful. Split-second agility.

The Elva pushes our daring design language forward. And proudly embraces the principles set down by Bruce McLaren’s original race conquering open top sports cars of the 1960s – the M1A, M1B and M1C. Just like our latest Ultimate Series, the original road-going ‘Elvas’ were lightweight, open-roofed, mid-engined… and single-mindedly created to deliver a driving experience of exhilarating purity.

In our new Elva, form follows function more closely than ever. Clean, fluid lines and bold shapes flow together and blur the boundaries between inside and out. Cohesive design that makes a perfectly balanced whole.

To make sure you get maximum enjoyment from the elements, the Elva has a pioneering active air management system [AAMS]. It works by guiding high speed air over the open cabin, creating calm around driver and passenger. It means you get the full adrenaline rush, undistracted.

Pared back, honed and highly advanced, the Elva is the lightest road car that McLaren Automotive have ever made. The results are felt in a heartbeat. Agility, telepathic responses and raw performance delivered with unique poise. Nothing connects you so completely to the drive. In every sense.

The Elva takes you to the razor-edge of driver engagement. Nothing connects you more closely to the thrill. The view forward is always epic… there is no roof or windscreen to get in the way. The feeling of space and blurring scenery won’t be forgotten. The Active Air Management System doesn’t let turbulence spoil the moment either. This is the most agile McLaren yet. Responses and feedback raise the game to a whole new level. And fully harness the ferocious potential of a 4.0L Twin-turbocharged V8 with 815PS with 800NM of torque – thundering its richer soundtrack into the cockpit thanks to the bespoke quad exhaust system. This almost supernatural agility is also down to Proactive Chassis Control II, which delivers sublime handling on road or track. Electro-hydraulic steering is full of feel and adds to the intense sense of connection. So does the unique suspension with bespoke tuning. Sintered Carbon Ceramic brakes provide mind-bending stopping power.

This is the next chapter in the McLaren design story. It’s about bold forms, clean lines and fluid movement. The flow blurs all boundaries between the interior and exterior, merging into a stunning whole from every angle. Formula 1 is a big inspiration. The clean, fuss-free body sides and shrink-wrapped muscular shapes come straight from ideas forged in the heat of ultimate competition. Carbon Fibre is used throughout. And beautifully machined solid metal details display the exquisite craftsmanship that helps define every McLaren Ultimate Series. Moving inside is a smooth transition. You’re not crossing any lines but you are entering a space that cocoons driver and passenger. Advanced Ultrafabric materials protect the cabin and unique carbon fibre seats deliver comfort and support even at the extremes. The sense of total engagement is strengthened by an instrument binnacle that’s connected to the steering column and moves with it. Driving mode controls are always at your fingertips.

McLaren Elva

2021 McLaren Elva First Look Review: The Ultimate Face Shredder

by Jared Rosenholtz

In the McLaren hierarchy, the Ultimate Series models sit at the very top above the Sport and Super Series cars. Past Ultimate Series models include the P1, Senna, and Speedtail, all of which have offered insane performance, exclusive production numbers, and eye-popping price tags. McLaren has now introduced the latest Ultimate Series model, an open-cockpit roadster called the Elva. The name comes from an M1A race car designed by Bruce McLaren back in the 1960s and the Elva sports some styling cues that give a nod to the original design.

The Elva looks like the most unique McLaren model to date with its radical roofless design. Only 399 units will be built, meaning it will be highly exclusive. We have no doubt the Elva will instantly increase in value when customers take delivery at the end of 2020, making it a highly sought-after collectible.

McLaren Elva Models

An Attention-Grabbing Exterior

Most McLaren cars will attract a ton of stares when they drive past a crowd but with no roof and no windshield, Elva drivers will be the center of attention wherever they go. The Elva features classic roadster proportions with a low front end and flowing fenders. At the back, two large buttresses give off a racing vibe without hindering outward visibility thanks to a deployable roll-over protection system.

While there are no large spoilers like the ones found on the Senna, the Elva was designed to be aerodynamically efficient. The car’s Active Air Management System channels air from above the splitter out through a vent on the clamshell hood, then over a deployable carbon-fiber deflector. When the system isn’t needed, the central duct is sealed, shifting airflow to the radiators. At the rear, an active rear spoiler and rear diffuser help keep the Elva planted through corners.

A New Take On The McLaren Interior

In the cockpit, some of the interior details will seem familiar to previous McLaren customers but the Elva has plenty of unique elements such as bespoke seats as well as a carbon fiber shell with available upper and lower colors and materials. For the first time ever, McLaren has fitted the Active Dynamics functions in the gauge cluster, which moves along with the steering wheel adjustment.

Other car functions are controlled via the eight-inch central touchscreen, though the Elva does not have an audio system as standard to save weight (but it can be added for a fee). Based on what we can tell from photos, the Elva will have far less storage space than other McLaren models, forcing drivers to pay more attention to what’s ahead on the road.

Face Shredding Performance

McLaren has not revealed official weight specifications but promises the Elva will be its lightest model yet. Couple the lightweight body with the same 4.0 liter twin-turbocharged V8 found in the Senna, and the Elva should be quick enough to shred some faces (especially without a windshield). The V8 produces 803 horsepower and 590 lb-ft of torque going to the rear wheels through a seven-speed dual-clutch transmission. This is enough to get the roadster up to 62 mph in under three seconds and up to 124 mph in just 6.7 seconds (which is even quicker than the Senna).

We don’t have a top speed figure but with no roof and no windshield, drivers should feel pretty alert as they approach 200 mph. Carbon-ceramic brakes with 15.3-inch discs will bring the car to a screeching halt and five-spoke light forged wheels with track-Pirelli P Zero Corsa tires are available to further decrease weight.

Pricing And Competition

Only 399 examples of the Elva will be built, meaning you better get your order in quickly before it sells out. Pricing starts at £1,425,000 ($1.83 million), similar to its key competitors, the Ferrari SP1 and SP2. Those two cars will be slightly less exclusive with 498 units combined but they will offer similar performance with a front-mounted V12 producing 800 hp. Unlike the two Ferrari cars, McLaren will offer the Elva with a fixed windshield option, which will make it street-legal in the United States.

McLaren Elva Revealed: 800hp Windowless Roadster That’s Quicker Than a Senna

McLaren Automotive has revealed what might be the most extreme car it has ever made. Resurrecting a famous name from its past, the McLaren Elva is an 800hp roadster that’s quicker than the McLaren Senna, but it has no windows, windshield or roof.

The Elva is McLaren’s lightest ever road car. McLaren hasn’t revealed what the final homologated weight for the Elva actually is, but it’ll need to be under 2,750lb dry to meet that claim.

In terms of pure combustion, it’s also the most powerful. The Elva will use the 4.0-liter, twin-turbocharged V8 you’ll find in the Senna and the track-only Senna GTR, but with a mild boost to 804hp courtesy of a new titanium/Inconel exhaust. That all helps the Elva to hit 124mph a couple of tenths before the Senna, at 6.7s.

The car’s name is a throwback to the 1960s. Company founder, racing driver Bruce McLaren, designed a car called the McLaren M1A to compete in sports car racing. The M1A featured a 340hp Oldsmobile V8 in an ultra-lightweight, 1,215lb chassis, with moulded resin bodywork.

After the M1A’s first outing, there was too much customer demand for McLaren to handle, so it struck a deal with Elva Cars of Sussex to build replica versions of the car. Through three generations, from M1A to M1C, the McLaren-Elva was a force in privateer racing.

The modern McLaren Elva uses McLaren’s traditional carbon-fiber monocoque. To help keep the weight down, at least by modern standards, it uses all-carbon-fiber bodywork too, including a single-piece front clamshell that harks back to the M1A’s moulded body. Indeed McLaren has made significant efforts to shave weight from the Elva, with titanium caliper pistons reducing the weight of the braking system by 2lb compared to the Senna.

To match the car’s light weight, McLaren has developed a new full active hydraulic suspension system for the Elva. Unique springs and damper valving and new software settings, together with an electro-hydraulic steering system promises to deliver driver engagement and feedback.

In addition, both doors are fully carbon-fiber, as is the rear tonneau in order to reduce weight at height. That covers a storage space, should it be needed, as that front clamshell means the Elva has no traditional McLaren front trunk.

Instead of storage space, McLaren uses the front of the car for an entirely different purpose: AAMS. The Active Air Management System redirects air coming into the front of the car out over a vent in the hood. That sends the air up and over the cabin area, effectively creating a wall of air that replaces the vehicle’s windshield.

With the AAMS system making what McLaren calls ‘a bubble of calm’, the car has no need for a windshield, roof or side windows, so McLaren has dispensed with them entirely to create this roadster body style. The system is inactive at low speeds, and the driver can disable it at higher speeds too. McLaren has designed the rear tonneau to accommodate helmets, which we’d heartily recommend if you choose to disable AAMS.

The Elva’s interior is a little different to what we’re used to seeing from McLaren. Although the start and gearbox buttons are still on the center console — now part of a carbon fiber spar between front and rear — the drive mode selectors are on the steering wheel itself. There’s a new, eight-inch infotainment screen intended to run like a smartphone, with multiple simultaneous applications.

For the seats, McLaren uses a new design of carbon-fiber shell. The seat bases are slightly shorter than usual, to allow Elva occupants some room to stand as they enter or exit the vehicle. There’s a new ‘ultrafabric’ material for the seats, although you can specify anything that McLaren Special Operations (MSO) carries, as usual.

You’ll need to chat to MSO if you want some music in your Elva too. As standard, the car has no audio system — because weight — but the option to have one is there at no additional cost. Other options include a gloss visual carbon-fiber body, which shows off the weave of the panels, and you can specify this with mild tinting too.

Another no-cost option is five-spoke ‘super-lightweight’ forged alloys, instead of the ten-spoke ‘ultra-lightweight’ standard items. You can also switch out the tires for track-focused items and fit — or rather un-delete — a vehicle lift system.

If you can avoid McLaren’s enormous range of possibilities via MSO, the McLaren Elva will set you back a stiff £1,425,000 ($1.8m). You’ll need to be quick too, as McLaren will only build 399 of them, starting next year after the Speedtail production run ends.

Mike Flewitt, CEO of McLaren Automotive, comments:

“McLaren continues to push the boundaries of supercar and hypercar development in pursuit of outstanding and unparalleled driving experiences for our customers and the McLaren Elva epitomises that pioneering spirit. The McLaren-Elva M1A [Mk1] and its successors are in many ways the true spiritual forerunners of today’s McLarens – superlight, mid-engined cars with the highest levels of performance and dynamic excellence. It’s fitting that the new McLaren Ultimate Series roadster – a uniquely modern car that delivers the ultimate connection between driver, car and the elements and with that new heights of driving pleasure on road or track – acknowledges our rich heritage with the Elva name.”

McLaren’s New $1.69 Million Elva Is Its Most Ferocious Ultimate Series Hypercar Ever

The 804 hp roadster will be limited to 399 examples.

  • Share This Article
  • Pin It
  • Reddit
  • WhatsApp
  • Tumblr
  • Print
  • Talk

McLaren Automotive is unleashing its most extreme, most ferocious, most intense Ultimate Series hypercar ever.

The sensational, all-new McLaren Elva is a full open-cockpit projectile, powered by a thundering 804 hp, twin-turbo V-8 that will catapult it from standstill to 60 mph in less than three seconds.

The McLaren Elva. Photo: Courtesy of McLaren Automotive.

And the really good news is that, despite its race-car-like no-screen cockpit, the Elva is homologated as a road car, not just a track missile. Total global production will be limited to just 399 examples, with the price starting at $1.69 million. The first cars will meet their new owners towards the end of 2020.

McLaren history buffs will remember the Bruce McLaren-designed, superlight McLaren-Elva M1A from the 1960s. Back then, Elva Cars was a tiny British marque that McLaren commissioned to build customer versions of its super-successful M1A racer. For trivia lovers, it was a gold McLaren-Elva M1A that Elvis “drove” in the cheesy 1966 movie Spinout.

The 1960s-era McLaren-Elva M1A alongside the new McLaren Elva. Photo: Courtesy of McLaren Automotive.

With the Elva, McLaren takes its obsession with weight-savings to new levels. Here is the lightest McLaren road car ever, featuring a new, bespoke carbon-fiber body and chassis, and lightweight materials throughout.

To deliver an open race-car experience, there’s no roof, windshield, or side windows. But to avoid the need for a helmet, McLaren engineers have come up with what they claim is a world-first—its Active Air Management System (AAMS) that’s designed to redirect air flow over the cockpit.

The system sucks in air through a central opening in the grille and directs it, at high velocity, out through a hood-mounted vent, creating what McLaren describes as a “bubble of calm.”

Elva’s Active Air Management System redirects air flow over the cockpit. Photo: Courtesy of McLaren Automotive.

When the AAMS is active at higher speed, a carbon-fiber deflector (just in front of the outlet) automatically rises 5.9-inches to create a low-pressure zone at the vent. This helps redirect the air in a 130-degree arc over, and alongside, the cockpit.

Not entirely convinced of this fighter-jet lesson in air-flow management? McLaren will happily equip your Elva with an optional fixed windshield. Wipers, however, are not included.

Small, single-hinge dihedral doors scissor upwards for easy entry and exit, or you can simply step-in over the doors.

The Elva with optional windshield. Photo: Courtesy of McLaren Automotive.

McLaren has designed new, superlight, all-carbon bucket seats for the Elva, trimmed with a choice of either full Aniline leather—with a special protective coating to fend off the elements—or a new material called Ultrafabric, a breathable synthetic that’s more durable and moisture-resistant, and grips you tighter in the seat.

While there’s no roof being offered, it seems there’s not even a tonneau cover to protect that fancy cabin and pricy electronics in a sudden downpour. Hopefully, McLaren’s Special Ops division—or a local boat canvas shop—should be able to come up with a solution.

Powering this featherweight projectile is a howling 4.0-liter twin-turbo V-8 from the same family of engines used in the Senna and Senna GTR. It packs a massive 804 hp and 590 ft lbs of punch with all that muscle going to the rear wheels through a seven-speed seamless-shift transmission.

The car’s 804 hp, twin-turbo V-8 generates 590 ft lbs of torque. Photo: Courtesy of McLaren Automotive.

Dial-up launch control and McLaren claims the Elva will lunge from zero to 124 mph in just 6.7 seconds, making it quicker to that speed than the iconic Senna.

What McLaren isn’t revealing is the car’s top speed, which will likely be restricted only by the driver and passenger’s tolerance to buffeting.

Fully active suspension with Adaptive Dynamics Controls offers the choice of Comfort, Sport and Track modes, though the driver can also control the amount of wheel spin and oversteer through three Electronic Stability Control modes. And then there’s Variable Drift Control when you’re in the mood to play sideways hooligan.

The roadster rockets from zero to 124 mph in 6.7 seconds. Photo: Courtesy of McLaren Automotive.

When you need to stop in a hurry, the Elva gets what is claimed to be the most advanced braking system ever fitted to a McLaren road car. Developed from the Senna’s set-up, it features unique, sintered 15.4-inch carbon-ceramic rotors—lighter and stronger than conventional carbon-ceramic discs—along with lightweight titanium caliper pistons.

Like McLaren’s other high-profile Ultimate Series hypercars—the P1, Senna and Speedtail—this Elva is guaranteed to become an instant classic. But whether McLaren faithful will rush into investing $725,000 more than a Senna on a roofless, windowless rocket will be fascinating to see. We suspect they will.

Добавить комментарий
TrimEngineTransmissionDrivetrainPrice (MSRP)
Elva